maandag 6 oktober 2014

BMW M5 F10

De huidige BMW M5 is al weer zo'n drie jaar geleden vertoont op de Frankfurt Moror Show.
Zijn huidige generatie is zwaarder dan zijn voorganger, zonder de legendarische V10 en totaal tegen BMW’s principes in met turbo’s.





De vijfde M5
"De generatie M5 was de vijfde die het Duitse merk op de markt heeft gebracht. Het begon met de E28 M5, met 3.5 liter zes-in-lijn en 282 pk. Daarna volgde de E34 M5, wederom met 3.5 zes-in-lijn, maar nu was het vermogen 311 pk. Daarna volgde de E39 M5, nu met een 4.9 V8 en 400 pk. De V8 werd opgevolgd door een V10, die was te vinden in de E60 M5. Dat model had 507 pk, maar de V10 motor zou meteen ook de laatste zijn."



TwinTurbo V8
De drang naar een beter milieu was inmiddels zo groot, dat ook de BMW M5 eraan moest geloven. Naast een start-stop systeem werd de hoogtoerige V10 uit de E60 opgevolgd door de 4.4 V8 met dubbele turbo die we kennen uit de X5M en X6M, goed voor 560 pk en 680 Nm. Niet dat-ie daar in de praktijk veel zuiniger van werd, wel kreeg de auto een totaal ander karakter. Zo is er dankzij de turbo’s een bredere powerband en is er minder behoefte aan toeren maken. Maar het geluid van de V10 kon de nieuwste V8 niet evenaren, wat BMW enigszins heeft proberen te compenseren met een soundgenerator die het motorgeluid door de speakers laat klinken.

Zwaar maar snel
De F10 M5 weegt een dikke 1845 kg en is daarmee 90 kg zwaarder dan zijn voorganger met twee cilinders meer. Dat zorgde voor de nodig kritiek. De laatste M5 kan nog steeds snoeihard door de bocht maar voelt door zijn gewicht en vele elektronische hulpmiddelen wat logger en kunstmatiger aan. Toch zijn de prestaties van de zakensedan wederom indrukwekkend. Een sprintje naar de 100 km/u gaat in 4,4 seconden en wie het M Driver’s Package aanvinkt kan vervolgens door blijven blazen tot 305 km/u. Schakelen gaat in Europa alleen via een zeventraps DCT-bak.

Lees het complete artikel op Autoblog.nl
BMW's: Foto's BMW, BMW 5 serie occasion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten